Nimsarn |
pożeracz systemów |
|
|
Dołączył: 13 Sie 2005 |
Posty: 240 |
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
|
Skąd: Z buszu! |
|
|
|
|
|
|
O mały kamyczek w ogródku
Po pierwsze nie zgadzam się z twierdzeniem, że istnienie 20 ras humanoidalnych wymaga niebotycznie wielkiej planety. Prawda jest taka, że wystarczy taka całkiem średnia (może być i mała - nawet lepiej ), tylko musi być ona diabelnie zróżnicowana. O taki przypadek Darwina - ptaszki na wyspach Galapagos .
Tak ogólnie to, co poniektórzy mylą pojęcia rasa/gatunek (chyba… biologiem nie jestem ) Trza się wpierw zastanowić czy Homosapiens i Neandertalczyk to jeszcze odmiana tej samej rasy czy już odmienne gatunki.
W ogóle (dzisiaj jestem strasznie ogólny ) to moim zdaniem w światach fantasy rozumienie pojęcia rasy przypomina to, jakie mieli Europejczycy o innych ludach zamieszkujących Ziemię w XIX wieku. Czyli biali to ludzie a reszta to nie wiadomo, co: Czerwonoskórzy, Czarni etc...
Dalej w kwestii ogólnej. Jestem za tym alby światy Fantasy nie opasywać siatką metryczną, bo to hamuje inwencję MG. (Pamiętam jak zacząłem się bawić w Aphalona. Wyczytałem gdzieś, że główny kontynent ma tyle a tyle długości i tyle a tyle szerokości. Zaraz też podzieliłem mapkę na kwadraty i cheja zacząłem powiększać mapy królestw. Doprowadziłem do tego, że owe mapy bardziej mnie krępowały niż pomagały. Bo nie może być w okolicy miasta X siedziby złego maga, o której nikt nic, nie wie, gdyż na jedynym w okolicy wzgórzu znajduje się twierdza, miejscowego feudała a w dodatku cała okolica pozbawiona jest drzew ...)
Lepiej w budowaniu map świata fantasy zatrzymać się na etapie określenia odległości między głównymi siedzibami humanoidów . Resztę pozostawiając do zagospodarowania MG.
Ale wracając do tematu:
Ad 1: oba czynniki są dla mnie ważne.
Ad 2: najpierw była mechanika - świat miał powstawać w trakcie gry. Teraz się to tak splotło, że nie mogę oddzielić jednego od drugiego
Ad 3: z kalibracją, magią i ze znalezieniem tego czegoś a tak w ogóle to ze wszystkim (przedewszystkim z korektom:oops: ).
Pozdrawiam |
|