autorskie.wieza.org

forum PRZENIESIONE na autorskie.wieza.org, proszę użyć opcji przypominania hasła tam

Forum autorskie.wieza.org Strona Główna -> Warsztat -> Skracanie statystyk?
Napisz nowy temat  Odpowiedz do tematu Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat 
Skracanie statystyk?
PostWysłany: 11:48, 19 10 2008
squid
zerkający na systemy

 
Dołączył: 15 Sty 2008
Posty: 25
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Toruń





Dłuższy czas grałem w DnD i L5K; przyzwyczaiłem się do tego, że na zrobienie statystyk jednego BN-a trzeba poświęcać co najmniej dwadzieścia minut i jakieś dobre pół strony. Wiedziałem, że istnieją systemy skracające to (np. opis Aspektami w FATE), ale takie metody wydawały mi się uproszczeniem i prowadziły do stworzenia nieciekawych postaci pozbawionych cech własnych (no bo na przykład jak jeździ konno król z aspektami "szczodry", "mężny" i "pozbawiony potomstwa"?)

Zdziwiło mniej jednak, kiedy na konwencie zobaczyłem podręcznik do Serenity RPG. Opis każdego członków załogi mieścił się na jednej trzeciej strony, i do tego był pisany czcionką 20-tką.

Wiecie może, jak to możliwe, żeby statystyki dawało się spisać szybko i w prosty sposób, zachowując jednak jakąś złożoność systemu?


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: 18:20, 19 10 2008
Behir
pożeracz systemów

 
Dołączył: 14 Cze 2006
Posty: 202
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/3





Chętnie bym pomógł w miarę swoich skromnych możliwości, ale nie za bardzo wiem o co Ci chodzi. Chcesz sposobu na skrócenie zapisu charakterystyk enpeców do dedeków i L5K, czy pomysłu na to jak można skrócić statystyki w autorce?

Jeśli to pierwsze, to możesz robić po prostu szablony dla szarej masy wykonującej dany zawód (chłop, strażnik, zielarz, król (Wink ), cyrkowiec, żołnierz) i ewentualnie zmieniać niektóre elementy u poszczególnych bohaterów, u których uznasz to za stosowne. W dedekach tak robię (tzn. robiłem w 3,5 w 4e to nie ma sensu) i działa.

Jeśli to drugie, to tutaj moim zdaniem sprawa jest w miarę prosta. Podzielić umiejętności na jakieś pakiety i przydzielać enpecom wedle uznania.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: 19:40, 19 10 2008
squid
zerkający na systemy

 
Dołączył: 15 Sty 2008
Posty: 25
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Toruń





Chodzi o to drugie.

Z pakietami pomysł jest niezły. Zastanawiałem się nad jakimiś wariantami SHERPY (tutaj:[link widoczny dla zalogowanych]) z jedną cechą "profesja" określającą ogólne przygotowanie zawodowe postaci, ale pomysł chyba średnio wypali - w drużynie mam trzech graczy z profesją w stylu tropiciel/łowca, jakoś mało się różnią.

Dzięki za pomoc.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: 20:31, 19 10 2008
Behir
pożeracz systemów

 
Dołączył: 14 Cze 2006
Posty: 202
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/3





Ok, czyli chcesz to do swojej gry Wink. Mamy punkt zaczepienia.

Tylko teraz nie wiem, czy chodzi o "system" dla BG, czy NPC, czy może i dla tych i dla tych. Dla BG chyba każda opcja jest dobra (w końcu robią postać raz i potem ją tylko rozwijają, a nie za każdym razem tworzą od nowa).

Ale dla NPC kilka opcji od razu przychodzi mi do głowy (chociaż nie wiem jak wygląda Twój system). Przedstawione wcześniej pakiety z różnymi wariacjami (można je różnie ponazywać, tworzysz je raz, a potem dajesz na kartę enpeca i jest fajnie^^). Czy też zapisywanie od razu postępowania danej postaci, np. socjalny 3(zwykle zastrasza). Trzeci wariant to po prostu ograniczona do minimum ilość umiejek i przyporządkowanie wartościom liczbowym przymiotników. Więc jeśli przymiotnik dobry odpowiada liczbie 4, wiemy, że książę, który fabularnie jeździ na koniu dobrze, to ma jazdę konną na cztery.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: 21:15, 19 10 2008
cactusse
większy pożeracz systemów

 
Dołączył: 16 Sie 2005
Posty: 660
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 19 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Kraków





squid napisał:
Dłuższy czas grałem w DnD i L5K; przyzwyczaiłem się do tego, że na zrobienie statystyk jednego BN-a trzeba poświęcać co najmniej dwadzieścia minut i jakieś dobre pół strony. Wiedziałem, że istnieją systemy skracające to (np. opis Aspektami w FATE), ale takie metody wydawały mi się uproszczeniem i prowadziły do stworzenia nieciekawych postaci pozbawionych cech własnych (no bo na przykład jak jeździ konno król z aspektami "szczodry", "mężny" i "pozbawiony potomstwa"?)

Wiecie może, jak to możliwe, żeby statystyki dawało się spisać szybko i w prosty sposób, zachowując jednak jakąś złożoność systemu?


Duh ? Dla Ciebie umiejętność konnej jazdy jest ważniejsza w charakteryzacji, niż cechy takie jak "szczodry" lub "mężny" ? Wink

Anyway...

1. Grupowanie umiejętności - jak Behir wspomniał, umiejętności można poskładać w paczki (walka, magia, wiedza, sprawność, kontakty, etc), a NPCowi przypisać odpowiednie wartości do całych paczek. Jeżeli NPC musi posłużyć się specyficzną umiejętnością, jej poziom jest równy wartości odpowiedniej paczki.
Jeżeli NPC odznacza się specyficzną cechą którą wykracza poza poziom paczki, zawsze możesz go doprecyzować. Np kompetentny Strażnik, wybitny strzelec nie cierpiący bezpośredniego starcia, może być opisany tak :
Walka (Dobry)
Strzelanie (Wspaniały)
Walka Wręcz (Przeciętny)
Patrz : Fudge (Character Traits : Skills), Five-Point-Fudge

2. Tworzenie postaci w locie - Zamiast generować całego NPCa od początku, wystarczy opisać go w dwóch-trzech słowach, wybrać dwie-trzy najlepsze umiejętności, i ew. dwa-trzy aspekty, a resztę dobierać w trakcie gry. Jeżeli wymagane jest użycie jakieś cechy, której NPC jeszcze nie ma, wystarczy określić jej poziom i dopisać do karty postaci. Ilość i wartości takich umiejętności mogą być ograniczone (np. standardowy NPC ma jedną zdolność na poziomie Świetnym, dwie na Dobry, cztery na Przeciętnym, i osiem na poziomie Kiepskim).
Patrz : Fudge-on-the-Fly

3. Różne zakres umiejętności - są gry gdzie umiejętności nie wybiera się z ograniczonej listy, ale tworzy się je podczas generacji postaci. Każdy misiek może więc mieć podobne zdolności opisane całkowicie inaczej, np. "Dziabanie zza Węgła", "Skakanie po Przeciwnikach", "Mistyczna Sztuka Prażenia Ognistym Ostrzem". W takim wypadku, można charakter NPCa wytapetować bezpośrednio na jego cechach, ograniczając rozmiar zapisu.
Patrz : Fudge (Subjective Character Creation), FATE v2

4. Zestawy Tricków - Jeżeli w twoim rpgu postacie opisywane są za pomocą specyficznych trików lub atutów, możesz pogrupować je w gotowe zestawy i przypisać do wesołych archetypów. Np. tworzonemu NPCowi możesz dokleić etykietę "Ciężkozbrojny Brutal", co oznacza dostęp do trików takich jak "Łamanie Broni", "Przyjmowanie Ciosu na Klatę", "Druzgoczący Cios" i "Prestiżowe Okaleczenie" (z wszelkimi spełnionymi zależnościami i wyliczonymi bonusami).
Patrz : Spirit of the Century (Quick Pick Stunt Packages).

5. Jest tego więcej. Jeśli dobrze pamiętam ciekawe propozycje znajdują się w rpgach Fudge, FATE (twisty lub propozycja tworzenia postaci tylko za pomocą aspektów), Spirit of the Century (szczególnie opcja "bezwyczynowa").

Btw. Aspekty w FATE wcale nie muszą być tak suche i ogólne (o wiele zabawniejsze są "Biały Płomień Tańczący na Kurhanach Wrogów", "Nie Cierpię Węży !!" czy "Dumny Nosiciel Boskiej Krwi") Wink.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: 17:46, 21 10 2008
squid
zerkający na systemy

 
Dołączył: 15 Sty 2008
Posty: 25
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Toruń





Cytat:

Duh ? Dla Ciebie umiejętność konnej jazdy jest ważniejsza w charakteryzacji, niż cechy takie jak "szczodry" lub "mężny" ? Wink


"szczodry" i "mężny" zapamiętuje przy tworzeniu postaci, bo scenariusz opiera się zwykle osobowości, a nie na cechach. Natomiast jeśli gracze chcą ścigać króla, to muszę w sekundę stwierdzić, ile kary do rzutu kostką dostaną za umiejętności króla.

Wracając do tematu: dobre jest z tym Spirit of The Century, muszę sprawdzić. Swoją drogą wiele rzeczy muszę sprawdzić, szkoda że czasu mało Sad


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: 19:08, 21 10 2008
cactusse
większy pożeracz systemów

 
Dołączył: 16 Sie 2005
Posty: 660
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 19 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Kraków





squid napisał:
"szczodry" i "mężny" zapamiętuje przy tworzeniu postaci, bo scenariusz opiera się zwykle osobowości, a nie na cechach. Natomiast jeśli gracze chcą ścigać króla, to muszę w sekundę stwierdzić, ile kary do rzutu kostką dostaną za umiejętności króla.


A co jeśli gracze chcą wynegocjować od króla jak najwyższą nagrodę za schwytanie zdrajcy stanu, lub chcą go wyzwać na pojedynek mano-a-mano ?
W FATE aspekty nie tylko charakteryzują postać, ale mają również solidnie znaczenie mechaniczne, szczególnie gdy korzysta się z dobrodziejstw trzeciej edycji FATEa (gracze mogą wtedy aspekty króla wykorzystać przeciw niemu samemu).


Cytat:
Wracając do tematu: dobre jest z tym Spirit of The Century, muszę sprawdzić. Swoją drogą wiele rzeczy muszę sprawdzić, szkoda że czasu mało Sad


Większość z tych metod jest bardzo prosta, a opis mechanicznego rozwiązania rzadko zajmuje więcej niż stronę. Dodatkowo, dzięki uprzejmości kolegi Zuhara, można doczytać szczegóły w naszym sympatycznym ojczystym języku.

Jako alternatywę do prezentowanych wcześniej rozwiązań, mogę również polecić losowe generowanie postaci, szczególnie takie jak tworzenie bohaterów w rpgu "Reign" Grega Stolze. Tam mechanika wygląda mniej więcej tak :

1. Rzuć 11k10.
2. Zestawy (kości o takich samych wynikach, np. cztery kostki z trójkami to 4x3) określają zajęcia jakimi nasz bohater się parał.
3. Zmarnowane kości (tzn. pojedyncze wyniki, nie tworzące nawet pary) określają szczególne zdarzenia które przytrafiły się naszemu bohaterowi.
4. Zarówno zajęcia jak i zdarzenia określają wszystkie cechy generowanej postaci.

Np. rzucając 2 1 7 4 3 4 6 7 8 7 5 otrzymuje zestawy 3x7 i 2x4 oraz zmarnowane kości 8, 6, 5, 3, 2, 1, z czego wychodzi, iż moja postać jest
Znanym Mędrcem i Kiepskim Kupcem, a po drodze zdarzyło jej się być wygnanym, spędzić kilka lat w więzieniu, stracić miłość swojego życia, odznaczyć się jako wybitny kucharz, przez lata przygotowywać straszliwy plan zemsty, oraz cudem uniknąć śmierć podczas fatalnej przeprawy przez srogie góry.
Wystarczy to teraz poukładać w relatywnie logiczną całość, i w trzy-cztery minuty ma się gotową postać (statystyki też są gotowe, ale nie chce mi się ich wypisywać Wink ).


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Skracanie statystyk?
Forum autorskie.wieza.org Strona Główna -> Warsztat
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)  
Strona 1 z 1  

  
  
 Napisz nowy temat  Odpowiedz do tematu  


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001-2003 phpBB Group
Theme created by Vjacheslav Trushkin
Regulamin