cactusse |
większy pożeracz systemów |
|
|
Dołączył: 16 Sie 2005 |
Posty: 660 |
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 19 razy Ostrzeżeń: 0/3
|
Skąd: Kraków |
|
|
|
|
|
|
squid napisał: | Dłuższy czas grałem w DnD i L5K; przyzwyczaiłem się do tego, że na zrobienie statystyk jednego BN-a trzeba poświęcać co najmniej dwadzieścia minut i jakieś dobre pół strony. Wiedziałem, że istnieją systemy skracające to (np. opis Aspektami w FATE), ale takie metody wydawały mi się uproszczeniem i prowadziły do stworzenia nieciekawych postaci pozbawionych cech własnych (no bo na przykład jak jeździ konno król z aspektami "szczodry", "mężny" i "pozbawiony potomstwa"?)
Wiecie może, jak to możliwe, żeby statystyki dawało się spisać szybko i w prosty sposób, zachowując jednak jakąś złożoność systemu? |
Duh ? Dla Ciebie umiejętność konnej jazdy jest ważniejsza w charakteryzacji, niż cechy takie jak "szczodry" lub "mężny" ?
Anyway...
1. Grupowanie umiejętności - jak Behir wspomniał, umiejętności można poskładać w paczki (walka, magia, wiedza, sprawność, kontakty, etc), a NPCowi przypisać odpowiednie wartości do całych paczek. Jeżeli NPC musi posłużyć się specyficzną umiejętnością, jej poziom jest równy wartości odpowiedniej paczki.
Jeżeli NPC odznacza się specyficzną cechą którą wykracza poza poziom paczki, zawsze możesz go doprecyzować. Np kompetentny Strażnik, wybitny strzelec nie cierpiący bezpośredniego starcia, może być opisany tak :
Walka (Dobry)
Strzelanie (Wspaniały)
Walka Wręcz (Przeciętny)
Patrz : Fudge (Character Traits : Skills), Five-Point-Fudge
2. Tworzenie postaci w locie - Zamiast generować całego NPCa od początku, wystarczy opisać go w dwóch-trzech słowach, wybrać dwie-trzy najlepsze umiejętności, i ew. dwa-trzy aspekty, a resztę dobierać w trakcie gry. Jeżeli wymagane jest użycie jakieś cechy, której NPC jeszcze nie ma, wystarczy określić jej poziom i dopisać do karty postaci. Ilość i wartości takich umiejętności mogą być ograniczone (np. standardowy NPC ma jedną zdolność na poziomie Świetnym, dwie na Dobry, cztery na Przeciętnym, i osiem na poziomie Kiepskim).
Patrz : Fudge-on-the-Fly
3. Różne zakres umiejętności - są gry gdzie umiejętności nie wybiera się z ograniczonej listy, ale tworzy się je podczas generacji postaci. Każdy misiek może więc mieć podobne zdolności opisane całkowicie inaczej, np. "Dziabanie zza Węgła", "Skakanie po Przeciwnikach", "Mistyczna Sztuka Prażenia Ognistym Ostrzem". W takim wypadku, można charakter NPCa wytapetować bezpośrednio na jego cechach, ograniczając rozmiar zapisu.
Patrz : Fudge (Subjective Character Creation), FATE v2
4. Zestawy Tricków - Jeżeli w twoim rpgu postacie opisywane są za pomocą specyficznych trików lub atutów, możesz pogrupować je w gotowe zestawy i przypisać do wesołych archetypów. Np. tworzonemu NPCowi możesz dokleić etykietę "Ciężkozbrojny Brutal", co oznacza dostęp do trików takich jak "Łamanie Broni", "Przyjmowanie Ciosu na Klatę", "Druzgoczący Cios" i "Prestiżowe Okaleczenie" (z wszelkimi spełnionymi zależnościami i wyliczonymi bonusami).
Patrz : Spirit of the Century (Quick Pick Stunt Packages).
5. Jest tego więcej. Jeśli dobrze pamiętam ciekawe propozycje znajdują się w rpgach Fudge, FATE (twisty lub propozycja tworzenia postaci tylko za pomocą aspektów), Spirit of the Century (szczególnie opcja "bezwyczynowa").
Btw. Aspekty w FATE wcale nie muszą być tak suche i ogólne (o wiele zabawniejsze są "Biały Płomień Tańczący na Kurhanach Wrogów", "Nie Cierpię Węży !!" czy "Dumny Nosiciel Boskiej Krwi") . |
|