combicritter |
chodzący wśród autorek |
|
|
Dołączył: 17 Paź 2006 |
Posty: 58 |
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
|
|
|
|
|
|
|
|
cactusse napisał: | Wow, pdf prezentuje się znakomicie i czyta się go przyjemnie (aczkolwiek, troszeczke dziwi obrazek Bayushi Kachiko z L5R w "historycznym" projekcie ). |
Dziękuje, a że jest to Bayushi Kachiko nawet nie miałem pojęcia. Zresztą który Ci obrazek chodzi ;]?
cactusse napisał: | "Niestety dzis nie wiemy dokładnie jak te włócznie były wykorzystywane na polu bitwy" (str 7)]
Zasada działania włóczni jest dosyć prosta (ostry koniec pakuje się w przeciwnika) . W Ospreyowym "Samurai Armies", ashigaru z włóczniami głównie stanowili osłone dla arkebuzerów (przed podjazdem lub szarżą). |
W tym fragmencie chodziło o zastosowanie włóczni w formacji. Wiemy, że hoplici poruszali się z włóczniami falangą, znamy także szkołę Szwedzką i szwajcarska. Wszystkie rodzaje walki włócznią się od siebie różniły. Tak samo było w feudalnej Japonii. Z tego co wgłębiałem się w tematykę to Ashigaru walczyli różnymi typami włóczni w jednej formacji. Ashigaru z włóczniami OmiYari (ponad 4metry ) ustawiali je prostopadle do przeciwnika (i go dźgali ;]) a Ashigaru z włóczniami jak TeYari (cos na kształt bosaka albo gizarmy z dwoma odnogami) atakowali go z góry. W tym fragmencie chodziło o to, że nie ma żadnych dokumentów opisujących formacje i rodzaje walk włócznią (aczkolwiek jest nawet oddzielna sztuka walki włócznią) tak jak na przykład szwedzki podręcznik musztry opisujący walkę piką.
Jeżeli chodzi o Ospreye to ich wartość historyczna jest mierna każdy historyk Ci to powie. Są duże przekłamania i nieścisłości dlatego nie bazowałem na nich.
cactusse napisał: | "Wprowadzenie arkebuzów (Neppo) zwielokrotniło wartosc bojowa ashigaru. Strzał z arkebuza mógł byc znacznie czesciej wykonywany ni strzał z łuku (Yumi) przez człowieka o podobnym wyszkoleniu." (str 7).
Wow, szybkostrzelność arkebuzów musiała być niesamowita . Z tego co pamiętam, głównym zadaniem łuczników było "przyciśnięcie" przeciwników, tak by arkebuzerzy zdążyli przeładować.
|
Sprostowanie. Formacje strzeleckie w Japonii działały tak: strzał, wycofanie się szeregu, drugi szereg strzał, wycofanie się szeregu, trzeci szereg strzał, wycofanie się szeregu itd. Natomiast formacje łuczników oddawały salwę i następowało ładowanie wszystko trwało około 10 a nawet więcej sekund. Dlatego często łączono te formacje, strzelały arkebuzy, łucznicy, arkebuzy, łucznicy itd. Ale zadaniem łuczników nie było „przyciśnięcie przeciwnika” tylko po prostu szybsze go wystrzelanie;].
cactusse napisał: | Ad. Bushido
Oddziały muszą być jednolite (znaczy, wszystkie figurki tego samego rodzaju) ?
Nie biorąc pod uwage zasad moralności , liczba pionów w oddziale nie ma wpływu na jego statystyki (szarża, walka w zwarciu, etc.) ?
Tak przez ciekawość, z ilu pionów składa się zazwyczaj cała armia ? |
Tak, wersja testowa zakłada jednolitość oddziałów. To ma jednak się zmienić w pełnej wersji, musze jeszcze popracować nad zasadami łączenia oddziałów gdyż historycznie właśnie japończycy walczyli formacjami mieszanymi nie jak w europie jednolitymi.
Właśnie o tym rozmawiałem wczoraj z kumplem i argumentowałem zdarzenie jak jeden Ashigaru wycina w pień oddział samurajów tym, że jest to po prostu drugi Minamoto Musashi ;]. Chciałem wprowadzić zasadę, która mówi, że ilość zdjętych pionów z oddziału przeciwnika podczas walki nie może być większa niż ilość pionów we własnym oddziale czyli różnica podczas ustalania wyniku walki nie może przekroczyć liczby pionów w oddziale, który zadaje straty. Ale wtedy wyklucza to szybkie eliminowanie słabych oddziałów przez te silne, na przykład jeden elitarny no dashi samurai nie może w jednej rundzie zabić więcej niż jednego ashigaru.
Jeżeli chodzi o liczebność armii. Łatwo to wyliczyć. Bierzemy 3000 punktów (standard) i kupujemy za to 15 zwykłych oddziałów za 200 punktów. 15 oddziałów razy 20 pionków każdy równa się 300 pionów. Oczywiście kupując formacje takie jak jazda (kosztują znacznie więcej koku) czy zwiększając statystyki dowódcy zmniejsza się liczebność naszej armii.
Dziękuje za odzew i czekam na propozycje zmian zasad.
Nie zauważyłem aby pan Roman Dmowsky próbował skrytykować swojego kontrkandydata, wręcz przeciwnie, mówi o dialogu wszystkich polaków. Mówienie o panu Dmowskym "mniejsze zło" jest po prostu nie na miejscu i pozostawia wiele do życzenia jeżeli chodzi o kulturę osoby wypowiadającej takie słowa. Zalecam wam wszystkim panowie poświecić więcej czasu na wgłębienie się w to, który kandydat lepiej sprawdzi się na stanowisku prezydenta naszego kraju niż na wymyślaniu nowych form ośmieszenia czy wręcz zniewagę osoby, z której poglądami się nie zgadzacie.
_____________________________________________________________
Edit: 25.10.2006
Po praktycznych oględzinach systemu doszedłem do wniosku, że mniej zręcznym osobom trudno będzie samemu „wytworzyć” sporą armię dlatego w następnej wersji podręcznika zasady będą uwzględniać oddziały 15 a nie 20 pionkowe. Ulegną zmianie także niektóre statystyki oddziałów jak zasięg ruchu i zasięg ataku. Zlikwidowana zostanie także formacja dwuszeregu.
Dodatkowo dojdą specjalne zasady kreacji dowódców (dojdą cechy specjalne, coś podobnego jak w Mediewal:TW), a także możliwość posiadani w armii bohaterów, którzy będą dawać przeróżne bonusy oddziałom, w których przebywają. (Na przykład Mutsu Tokohashi - mistrz naginata będzie dawał bonus +1 do morale i + 1 do walki w zwarciu oddziałowi, który walczy naginata ;])
Poprawione także zostanie kilka błędów językowych i kilka zdań, które teraz będą brzmieć inaczej.
Prawdopodobnie także dostępny będzie mini dodatek „Jak stworzyć własny typ oddziału” w którym rozbije na części istniejące już oddziały i wytłumaczę krok po kroku jak tworzyć nowe, własne oddziały na podstawie już utworzonych.
Jeżeli chodzi o kampanię ulegnie zmianie mapa z oznaczeniami specjalnych obiektów.
Dodatkowo planuje wydać także nowy dodatek, który będzie zawierał gotowe do wycięcia części makiet budynków, (wraz z opisem tych budynków) oraz kilku obiektów wpływających na przebieg rozgrywki. (Zasieki z bambusa, drewniane tarcze i działa)
Przy okazji prosiłbym o częstsze udzielanie się. Naprawdę zależy mi na pomocy innych i ukończeniu gry. |
|