autorskie.wieza.org

forum PRZENIESIONE na autorskie.wieza.org, proszę użyć opcji przypominania hasła tam

Forum autorskie.wieza.org Strona Główna -> Warsztat -> [Ścieżka] umiejętności inaczej
Napisz nowy temat  Odpowiedz do tematu Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat 
[Ścieżka] umiejętności inaczej
PostWysłany: 13:34, 20 09 2006
Nimsarn
pożeracz systemów

 
Dołączył: 13 Sie 2005
Posty: 240
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Z buszu!





Ścieżka jaka jest każdy widzi Confused, Są lepiej opracowane fragmenty i są gorzej Crying or Very sad
Jednym z tych drugich niewątpliwie są umiejętności.
Od dłuższego czasu nurtuje mnie problem jak to poprawić i właśnie dzisiaj przyszedł mi do głowy pewien genialny pomysł (dzisiaj taki jest a jutro zobaczymy Rolling Eyes ).

- Podział na poziomy (brak/umiejętność/specjalizacja/mistrzostwo)pozostaje bez zmian;
- Umiejętności nie są ściśle powiązane z konkretnymi cechami (niewątpliwa zaleta);
- Wartość umiejętności zależy w sposób bezpośredni od cechy Umysł [Um];
- Umiejętności zblokowane, takie jak poruszanie się w Dziczy, zostają rozbite na składowe - w tym przypadku na Cichy chód w Dziczy, Tropienie, Wspinanie, Ukrywanie się w dziczy;
- Wzrasta ilość bazowo posiadanych umiejętności (nie wiem jeszcze o ile Rolling Eyes );
- Kara za nie posiadanie danej umiejętności jest równa Um postaci.

Jak to wygląda w praktyce?
Dla umiejętności Walka (chyba jej nie rozbiję Cool ) - średnia dla ludzi wielkość cechy odpowiedzialnej za tą działalność wynosi ok. 10. Cechy Ciało [Ci] i Umysł [Um] dla człowieka wynoszą zawsze 3.

Czyli:
- w wypadku nie posiadania takowej umiejętności postać dostaje ujemy modyfikator wielkości 3 punktów (za [Um]);
- gdy ją posiada wielkość cechy pozostaje bez zmian;
- gdy zdobędzie specjalizację - będzie dodawać do cechy 3 punkty ([Um]);
- w wypadku zdobycia mistrzostwa, będzie mógł dodać aż 6 punktów (Um x 2).
Proste Rolling Eyes

Zalety takiego rozwiązania:
- Oderwanie umiejętności od cech - większa elastyczność stosowania;
- Większe zróżnicowanie postaci ze względu na rasę - poprzez cechę Um;
- Ogólnie większe zróżnicowanie z powodu przyrostu liczby dostępnych umiejętności.

Wady:
- U ras o niskim Um, zmniejszenie przyrostu szans ze względu zna zdobywanie wyższych poziomów - u niektórych orków bonus za osiągniecie mistrzostwa w danej dziedzinie wynosi zaledwie +2 punkty. Innymi słowy szczególnie wyrośnięty Ork będący mistrzem w walce ma w 16 szans na sukces (dla orków maksimum bazowej cechy (bez jej przyrostu) wynosi 14 punktów + 1 punkt (Um orka wynosi w takim wypadku 1) za specjalność + 1 punkt za mistrzostwo = 16);
- U ras o wysokim poziomie Um, nieposiadanie danej umiejętności powoduje drastyczne zmniejszenie szansy na sukces w danej dziedzinie (u elfów ujemny modyfikator z tego tytułu może sięgnąć nawet 5 punktów - Um);

A teraz pytania:
Co o tym sądzicie?
Jakie inne wady widzicie w mechanice Ścieżki?

Pozdrawiam i czekam na odpowiedź
Nimsarn


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: 15:00, 20 09 2006
Thronaar
większy pożeracz systemów

 
Dołączył: 27 Wrz 2005
Posty: 272
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Stolica Warmii i Mazur





Ja bym raczej nie dawał ujemnego modyfikatoru zależnego od Um, to dziwne, że inteligentna postać ma większe problemy ze zrobieniem czegoś. Aczkolwiek napewno bym potrafił to jakoś uzasadnić. Cool
Prędzej określone -3 do testu, lub ujemny modyfikator np. 6 pomniejszany o wartość Um.
Zastanowił bym się za rozbiciem umiejętności na dwa rodzaje (choć to by kolidowało z zaletą oderwania umiejętności od cech), tych co są związane z Um i tych co są związane z Ci. Walkę można tak rozbić, na finezyjne ciosy i siłowe ataki przełamujące obronę przeciwnika.

A co do rozbijania umiejętności, to pewnie wyjdzie ci 3 razy tyle co teraz masz.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: 01:19, 21 09 2006
cactusse
większy pożeracz systemów

 
Dołączył: 16 Sie 2005
Posty: 660
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 19 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Kraków





Tak na szybko (sorry, ale nie pamiętam mechaniki w Ścieżce) :

- Zamiast Umysłu nazwałbym to Potencjałem i się tym troche pobawił (np. niektóre rasy uczą się szybko ale tylko do pewnego stopnia, inne wolno ale mogą wyciagnąć niesamowite poziomy, jeszcze inne startują z lepszej pozycji itd.)

- Zamiast rozbijać Umiejętności, może zastosować specjalizacje, np. Umiejetność [Poruszanie w Dziczy], a do tego specjalizacja [Ukrywanie w Doniczkach] która daje bonusy w odpowiednich sytuacjach.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: 06:49, 21 09 2006
Nimsarn
pożeracz systemów

 
Dołączył: 13 Sie 2005
Posty: 240
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Z buszu!





Dzięki za odzew Very Happy

Tak od końca Wink

Cactusse - mimo że jak mówisz nie pamiętasz mechaniki Ści...i to jednak jest dokładnie tak jak piszesz.
Co prawda cechy Ciało [Ci] i Umysł [Um] nie są nazwane Potencjałami, ale nimi właściwie są (wiem bardziej to wynika z kontekstu niźli z tekstu no ale cóż nikt nie jest doskonały Confused ).

Thronaar - co do sytuacji w której postacie o wyższym Um mają wyższe kary do testów nie wyćwiczonych (chyba oto właśnie ci chodziło Rolling Eyes ), ja to uzasadniam w ten sposób:

Osoby gorzej obdarowane przez naturę (w tym przypadku chodzi mi o słabe cechy fizyczne - niski poziom Ci), muszą aby coś osiągnąć bardziej koncentrować się na danej dziedzinie, wykazać się wytrwałością, cierpliwością, opanowaniem (można te cechy charakteru spokojnie zrzucić na barki Um, gdyż od niej zależą takie cechy jak Moc i Inteligencja [Int], które w takich sytuacjach testujemy Wink ).
Z drugiej strony postacie ala Kubuś Puchatek - miś o małym rozumku - bardziej muszą opierać się na wrodzonych dyspozycjach niż na wyuczonych umiejętnościach, gdyż na te drugie brak im zdolności pojmowania i cierpliwości.

I tak to jest.
Chuderlawe elfy płacą za swą zdolność do szybkiego uczenia się, nadmiernym wyspecjalizowaniem. Często stając się bezsilnymi w kontakcie z czymś nowym (może to wina wychowania - pod kloszem Razz).
Natomiast potężne orki mimo że z trudem przychodzi im nauka czegokolwiek (dużo też się nie nauczą Wink ) to jednak zawsze mogą polegać na swej sile, wrodzonemu sprytowi itp. (na pewno jest to skutkiem - zimnego chowu Wink).

Podsumowując.
Myśląc o bazowym poziomie umiejętności miałem na myśli sytuację w której postać posiada wiedzę jak w pełni wykorzystać swe wrodzone umiejętności, a posiadanie dwóch następnych poziomów pozwala wykrzesać z siebie coś więcej Wink

W kwestii rozbijania umiejętności - to sam nie jestem jeszcze przekonany do tej idei i może lepiej pozostawię tak jak jest (Cactusse tu również udało ci się zgadnąć Smile ).

Pozdrawiam
Nimsarn

PS. Ale się rozpisałem Shocked a i tak nie wiem czy wszystko dobrze wyjaśniłem - będziecie musieli mi to wybaczyć Embarassed
PS2 Thronaar rozbijanie umiejętności na te od ciała i te od umysłu, następuje samoczynnie (żeby niepowiedzieć intuicyjnie) w momecie oderwania ich od cech.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: 21:38, 21 09 2006
cactusse
większy pożeracz systemów

 
Dołączył: 16 Sie 2005
Posty: 660
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 19 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Kraków





Nimsarn napisał:
Cactusse - mimo że jak mówisz nie pamiętasz mechaniki Ści...i to jednak jest dokładnie tak jak piszesz.
Co prawda cechy Ciało [Ci] i Umysł [Um] nie są nazwane Potencjałami, ale nimi właściwie są (wiem bardziej to wynika z kontekstu niźli z tekstu no ale cóż nikt nie jest doskonały Confused ).

W kwestii rozbijania umiejętności - to sam nie jestem jeszcze przekonany do tej idei i może lepiej pozostawię tak jak jest (Cactusse tu również udało ci się zgadnąć Smile ).


Well, memoria fragles, ale może w weekend odświeże.
Właściwie to już troche odświeżyłem Wink . Ciekawy pomysł z doborem balansu Ciało - Umysł, ale nie podoba mi się zbytnio dalsza generacja cech (za losowa Wink).
Może spróbuj podejścia z JAGS2 (Dobierasz balans Ci-Um, Cechy są równe odpowiednim pierwotnym, modyfikujesz je dodatkowo wykupując defekty/zalety) ?
Z umiejętnościami podobnie, w JAGS2 jest świetny trik z Poziomami Mistrzostwa, warto kraść Wink


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: 06:31, 22 09 2006
Nimsarn
pożeracz systemów

 
Dołączył: 13 Sie 2005
Posty: 240
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Z buszu!





Przyznam się, że do tej pory nie miałem styczności z JAGuSiamimi Confused
Ale już tam coś ściągam i na pewno nadrobię zaległości Very Happy

Przyznam się, że w wersji, którą właśnie modyfikuję Rolling Eyes , losowanie cech odbywa się pięcioma kośćmi, wybierając cztery najwyższe wyniki.
Niemniej do losowania cech jestem strasznie przywiązany - po trochę się obawiam, że zwiększenie czynników stałych w procesie tworzenia postaci wpłynie negatywnie na ich zróżnicowanie Confused

Co do doboru defektów i zalet, to na razie jestem temu przeciwny - po części tę rolę spełnia dobór balansu Ci / Um.

Pozdrawiam
Nimsarn


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: 19:58, 22 09 2006
cactusse
większy pożeracz systemów

 
Dołączył: 16 Sie 2005
Posty: 660
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 19 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Kraków





Nimsarn napisał:
Przyznam się, że w wersji, którą właśnie modyfikuję Rolling Eyes , losowanie cech odbywa się pięcioma kośćmi, wybierając cztery najwyższe wyniki.
Niemniej do losowania cech jestem strasznie przywiązany - po trochę się obawiam, że zwiększenie czynników stałych w procesie tworzenia postaci wpłynie negatywnie na ich zróżnicowanie


IMO, losowanie jest fajne gdy ktoś nie ma pomysłu na postać, kiepskie przy koncepcie nie mieszczącym się w kostkowych wynikach.

Czemu tak bardzo martwisz się o zróżnicowanie współczynników ? Czy nie można w Ścieżce indywidualizować postacie innym sposobem (umiejętności, zdolności, whatever) ?

Cytat:
Co do doboru defektów i zalet, to na razie jestem temu przeciwny - po części tę rolę spełnia dobór balansu Ci / Um.


W JAGS defekty i zalety modyfikują "odwrotnie" (znaczy atrybuty pochodne) Wink

W ww. systemie masz trzy podstawowe współczynniki :
Muskulatura, Refleks, Intelekt
Każdy z tych współczynników ma trzy drugorzędne atrybuty, np.
Muskulatura : Siła, Budowa, Wytrzymałość
Standardowo, atrybuty drugorzędne są równe odpowiednim współczynnikom podstawowym, ale można je zmodyfikować za pomocą defektów / zalet. Biorąc zalete Atleta, zwiększasz Siłe, co oznacza że jesteś silniejszy od przeciętnych osób w twojej "kategorii wagowej" Wink


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
[Ścieżka] umiejętności inaczej
Forum autorskie.wieza.org Strona Główna -> Warsztat
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)  
Strona 1 z 1  

  
  
 Napisz nowy temat  Odpowiedz do tematu  


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001-2003 phpBB Group
Theme created by Vjacheslav Trushkin
Regulamin