cactusse |
większy pożeracz systemów |
|
|
Dołączył: 16 Sie 2005 |
Posty: 660 |
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 19 razy Ostrzeżeń: 0/3
|
Skąd: Kraków |
|
|
![](http://picsrv.fora.pl/Aeolus/images/spacer.gif) |
![](http://picsrv.fora.pl/Aeolus/images/spacer.gif) |
![](http://picsrv.fora.pl/Aeolus/images/post_corner.gif) |
|
Yubi napisał: | Jeśli przyjmiemy, że mechanika gry ma być jak najlepiej dostosowana do konwencji oraz że Kolor (aka klimat) jest elementem bardzo pożądanym, logicznym wydaje się pytanie: jak mechaniką wpływać na klimat? Lub bardziej szczegółowo: jak mechaniką zachęcać graczy do budowania i podtrzymywania klimatu? |
1. Wybrać elementy którym chcesz poświęcić najwięcej "czasu antenowego" (skakanie po balkonach, uwodzenie pięknych kobiet, pojedynki o świcie).
2. Rozbudować zasady które zajmują się powyższymi elementami (na szczupaka, przez szybe, z parasolem, drobne upomniki, puszczanie oka, serenady, finty, wypady, szybki strzał, mierzony strzał).
3. Nagiąć "fizyke" świata tak, by dostęp do promowanych kawałków był jak najłatwiejszy (częste bale na wielokondygnacyjnych zamkach, żony nadzwyczaj piękne i niewierne, mężowie niesamowicie zazdrośni i zawistni, masa powodów dla pojedynków przy pierwszym blasku słońca).
Cytat: | Jedyne przykłady istniejących gier, które przychodzą mi do głowy, to [link widoczny dla zalogowanych] ze swoimi Taglines i 7th Sea z mechaniką przyznawania kostek Dramy. Wydaje mi się, że na tym polu można bardziej zaszaleć. |
Ba, nie wiem czy jest jeszcze miejsce, gdzie można się wybić . Tworzenie "kolorowych" mechanik jest teraz bardzo popularne w kraju Patentów&Prawników.
Ekstremalnym przykładem może być "Burning Empires", gdzie klimat i setting jest wpychany w grających za pomocą 6 stron tradycyjnego opisu, oraz 600 stron zabójczej mechaniki (np. nie ma opisu dostępnych planet, zamiast tego jest generator gotowych do zabawy światów).
Cytat: |
Dwa przykłady wymyślone na poczekaniu:
[list]
[*] Użycie w walce elementu otoczenia daje ściśle określony bonus.
W ten sposób nagradzamy graczy za twórcze wykorzystywanie miejsca, w którym toczy się potyczka, za stałe zwracanie na nie uwagi i za odbieganie od prostego "To ja go tnę" |
Stunts w "Exalted", +1 za w "rozbudowany" opis akcji, +2 opis oraz interakcje i wykorzystanie otoczenia, +3 za wywołanie opadu szczeny u współgraczy
Cytat: | [*] W settingu cyberpunkowym, w którym chcemy osiągnąć klimaty z Gibsona: wprowadzenie do gry wątku pobocznego związanego jakąś pogiętą relacją między BG a NPC daje bonusy w realizacji głównego wątku. Nagradzamy za tworzenie tła i skomplikowanych związków między postaciami (cudowne źródło haczyków) oraz za rozwijanie wątków pobocznych, zamiast prostego dążenia do celu. |
Relationships i Circles w "Burning Wheel / Burning Empires", można wpychać własnych enpeców i relacje z nimi w gardło mg
Cytat: | Co o tym myślicie (o ogólnej koncepcji, nie o podanych tu przykładach)? |
IMO, nie trzeba dużo kombinować by wprowadzić odpowiedni klimat za pomocą mechaniki. Czasami zabawny efekt zdolności lub czaru jest lepszy niż kilka stron boskiego opisu, np.
Master of Disguise z pulpowego "Spirit of the Century" - gracz może zdecydować że jego bohater "schodzi ze sceny", a jakiś czas później wykorzystać pomniejszego npc'a do "ujawnienia się" (szczególnie fajne gdy się wykorzysta jednego z pomagierów Głównego Bossa ).
Enemy of the Sun z "Burning Wheel" - krew orków powoduje że słońce jest dla nich bardzo nieprzyjazne. Enemy of the Sun to czar, który gęstą mgłą przesłania słońce (na długo i na bardzo dużym obszarze), a mroczna armia może spokojnie turlać się po przeciwnikach ![Wink](http://picsrv.fora.pl/images/smiles/icon_wink.gif) |
|