cactusse |
większy pożeracz systemów |
|
|
Dołączył: 16 Sie 2005 |
Posty: 660 |
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 19 razy Ostrzeżeń: 0/3
|
Skąd: Kraków |
|
|
 |
 |
 |
|
[IMO]
Yubi napisał: | Przez "kolorową mechanikę" rozumiem nagradzanie graczy za wprowadzanie do gry szczegółów świata, które nie mają wielkiego wpływu na akcję, za to budują nastrój i klimat. Stunsy z Exalted są chyba właśnie tym (system znam pobieżnie). |
Sądze, że zasady tego typu powinno się stosować rozważnie, ostrożnie, w niewielkich ilościach i w formie bardziej "aktywnej" . Kilka moich ale :
Raz - Lubię gdy zasady popychają akcje do przodu, a nie promują samotne, słowicze popisy. Jeżeli gracz wciąga do gry npca tylko po to, by pobawić się w klymatyczne monologi - reszta osób może stracić zainteresowanie. Jeżeli npec dodatkowo ma przy sobie klucze do alkowy księżnej, mape do skarbca, lub jest wtyką we wrażej organizacji - to otwiera droge dla innych graczy i gna historie we właściwym kierunku.
Dwa - Lubię gdy zasady są jasno określone i nie opierają się wyłącznie na opinii mg. "Dobre odgrywanie postaci" czy "bogate opisy" oznaczją różne rzeczy dla różnych osób ("moja postać by tak zrobiła!" / "to ja go tne, biore zamach pod takim kątem ..." ), "rozbawienie współgraczy" może prowadzić do wymuszonych, tragicznych dowcipów, a mg czasami ma problemy z obiektywna oceną.
Trzy - Lubię gdy takie zasady nie mają zbyt dużego, "długoterminowego" wpływu na gre. Inaczej łatwo jest je "naciagać", gdzie gracze lepiej łapiący klimat przejmują zabawe, a swoisty "drużynowy balans" leci w diabły. Np wygadany gracz -> więcej drama dice'ów -> więcej expa -> lepsze statystyki -> łatwiejsze testy -> więcej okazji do "pokazania się" -> więcej drama dice'ów -> itd.
Za dobrze skonstruowane, "kolorowe" zasady (deczko bliższe Twojej definicji ) uważam Stuntsy w Exalted, Aspekty w FATE v3 i po części Artha w Burning Wheel.
W Exalted, jedno i dwugwiazdkowe stuntsy są wyraźnie określone i łatwe do osiągnięcia (nawet przez mniej "lotnych" graczy), a ich bonus nie rzuca "równowagi gry" na kolana.
W FATE v3 globalne Aspekty konwencji/settingu mogą być użyte przez graczy i mg do boostowania klimatycznych zagrań. Gracz może odpalić Aspekt "Anime", by bohater nie rozpłaszczył się po samobójczym ataku z dwudziestego piętra prosto w paszcze potwora (ponieważ gracz "płaci" za użycie Aspektu Punkt Losu, mg nie zbytnich powodów do vetowania). Mg może użyć aspektu "Honor jest Wszystkim" i przekupić gracza tak, by jego bohater odrzucił spluwe i walczył z nieuzbrojonym przeciwnikiem mano-a-mano (ale nie ma przymusu, wszystko zależy od decyzji gracza i ew. jego zasobności w PL ).
W Burning Wheel na zakończeniu przygody, gracze + mg głosują na "Most Valuable Player" (popchnął historie ku dramatycznemu zakończeniu) i "Workhorse" (właściwy człowiek na właściwym miejscu). Wybrani szczęśliwcy otrzymują nagrody w postaci odpowiednich punktów (sympatyczny, demokratyczny sposób nagradzania klimaciarzy i supporterów ). |
|