autorskie.wieza.org

forum PRZENIESIONE na autorskie.wieza.org, proszę użyć opcji przypominania hasła tam

Forum autorskie.wieza.org Strona Główna -> Warsztat -> Mechaniczne wspomaganie handlu.
Napisz nowy temat  Odpowiedz do tematu Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat 
Mechaniczne wspomaganie handlu.
PostWysłany: 16:03, 31 08 2007
kaellion
zerkający na systemy

 
Dołączył: 17 Sie 2005
Posty: 33
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Tomaszów Maz.





Zwracam się do Was z takim małym zapytaniem. Czy znacie może jakieś RPGi które wspierały by taką dziedzinę gry jaką jest handel.

Jest Burning Empires w którym mamy mechaniczne wspomaganie pojedynków słownych i nie tylko (Duel of Wits), Esoterrorists z kolei wykorzystuje mechanikę do wspomagania śledztwa (system znam tylko z recenzji). Są systemy wspomagające narrację (Universalis, FATE itp.).

A ja mam pytanie o mechaniczne wspomaganie handlu.

Dlaczego pytam? Mam pomysł na sesję w której gracze są załogą statku kosmicznego i trudnią się przede wszystkim handlem i wykonywaniem różnego rodzaju zadań. Coś w stylu gry Frontier czy Privateer. Graczy pomysł zainteresował. A teraz ja zastanawiam się jakbym mógł mechanicznie wspomóc taką formę rozgrywki, by nie było sytuacji w której gracze mogli by uważać że ceny, podaż i popyt to jedynie moje widzimisię. A dodatkowo by gracze mogli wpływać na fabułę takiej historii.

Macie może jakieś pomysły?


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: 22:09, 31 08 2007
Zuhar
większy pożeracz systemów

 
Dołączył: 12 Sie 2005
Posty: 319
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/3





Przypomina mi się mechanizm z takiej gry planszowej "Gwiezdny Kupiec". Można by coś podobnego zaimplementować. Poszukam gdzieś intrukcji może coś rzucę w oparciu o np. FATE.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: 12:41, 01 09 2007
Szabel
większy pożeracz systemów

 
Dołączył: 07 Maj 2006
Posty: 1316
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 1/3





Hmmm, weszłaby tu jakaś forma walki społecznej(do kupczenia i targowania się) i jakiś prosty mechanizm określania popytu i podaży + czynniki losowe(losowe zdarzenia z pewnej puli).


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: 21:12, 02 09 2007
cactusse
większy pożeracz systemów

 
Dołączył: 16 Sie 2005
Posty: 660
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 19 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Kraków





kaellion napisał:
Mam pomysł na sesję w której gracze są załogą statku kosmicznego i trudnią się przede wszystkim handlem i wykonywaniem różnego rodzaju zadań. Coś w stylu gry Frontier czy Privateer.


Traveller - ten rpg idealnie odpowiada powyższym założeniom. Ma wszystko co potrzebne do zabawy w kosmicznego kupca : generator światów, podręcznik kosmicznego inżyniera, zasady handlu, etc.

Co prawda mechanika ma swoje lata, ale widziałem ciekawy projekt konwersji Travellera na zasady trzeciej edycji FATE'a - Spirit of the Far Future (patrz [link widoczny dla zalogowanych] i [link widoczny dla zalogowanych] ).

Jednym z ciekawszych pomysłów który przewinął się w SotFF jest licznik "ekonomicznych" obrażeń, związany z finansami kosmicznego transportu (tzn. zakup paliwa, opłaty dla załogi, naprawy i modyfikacje statku).
Po pewnym okresie czasu, twoje wydatki "atakują" cię, a obrażenia które oberwałeś odnotowywane są na odpowiednim liczniku. Podobnie jak w zwykłych FATEowych zasadach, za wysokie obrażenia obrywa się Konsekwencją, czyli po wyjątkowo pechowym teście twoja drużyna może skończyć z aspektem "Dług u Jabby" lub "Na Czarnej Liście".

Są jeszcze inne fajne motywy w SotFF, chociażby ciekawy system walk kosmicznych gdzie praktycznie każdy egzemplarz załogi ma coś do roboty (od nawigatora aż po mechanika), ale to już mniej związane z handlem.

Jeżeli nie chcesz babrać się w numerkach (pojemność ładowni, tonaż, konwersja walut, prognozy rynkowe), można każde zlecenie traktować jak osobę i opisać kilkoma abstrakcyjnymi współczynnikami, np.
- Dostęp (może trzeba wygrać przetarg, przejść się po znajomych, pacnąć kogoś lufą plazmowca - robota dla fixera)
- Zleceniodawca (może da się coś wytargować, kupić taniej, oszukać "szefa" - robota dla public relations)
- Zysk (gdzie sprzedać najdrożej, komu trzeba dać w łapę, jak się tam dostać i ile nas to będzie kosztowało - robota dla analityka)
- Bonusy (Nasze cargo może być nielegalne, mieć "historię", przeciekać, wymagać modyfikacji statku - robota dla wiadomego personelu)
- etc.
Atrybuty "zlecenia" można wygodnie używać jako wyznaczników poziomu trudności dla testów, a bonusy do "uatrakcyjniania" podróży Wink.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: 18:37, 27 09 2007
Andre
chodzący wśród autorek

 
Dołączył: 29 Sie 2006
Posty: 51
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Warszawa





Mnie się marzy system handlu, lecz dla realiów historycznych i fantasy (dla potrzeb Pływu). Mam już prostą mechanikę inwestowania i zarabiania, która uwzględnia ilość środków włożonych, talent i wyczucie handlowca, wreszcie okoliczności panujące w kraju. Jest tam duża rozbieżność czynników losowych, ale spryt kupca ustrzeże go przed dużymi stratami.
Ciekawym, czy pojawiły się gdzieś bardziej rozbudowane reguły.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: 19:07, 27 09 2007
Szabel
większy pożeracz systemów

 
Dołączył: 07 Maj 2006
Posty: 1316
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 1/3





Tu chodziło akurat raczej o mechanikę targowania się niż pomnażania majątku, ale i taką pewnie da sie zrobić.
Ciekawym, jak to wyjdzie w Pływie.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: 20:04, 27 09 2007
cactusse
większy pożeracz systemów

 
Dołączył: 16 Sie 2005
Posty: 660
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 19 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Kraków





Andre napisał:
Mnie się marzy system handlu, lecz dla realiów historycznych i fantasy (dla potrzeb Pływu). Mam już prostą mechanikę inwestowania i zarabiania, która uwzględnia ilość środków włożonych, talent i wyczucie handlowca, wreszcie okoliczności panujące w kraju. Jest tam duża rozbieżność czynników losowych, ale spryt kupca ustrzeże go przed dużymi stratami.


Wow, Dark Fantasy pełną gębą Wink

Anyway, to może byc pomocne :
[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Mechaniczne wspomaganie handlu.
Forum autorskie.wieza.org Strona Główna -> Warsztat
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)  
Strona 1 z 1  

  
  
 Napisz nowy temat  Odpowiedz do tematu  


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001-2003 phpBB Group
Theme created by Vjacheslav Trushkin
Regulamin