ja-prozac |
większy pożeracz systemów |
|
|
Dołączył: 22 Sie 2005 |
Posty: 403 |
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
|
Skąd: constantine jeziorna |
|
|
|
|
|
|
o beaconie:
nie jestem strozem brata mego*, co beacon robi, to jego sprawa.
grywalnosc, indie i cala reszta(ogolnie ot)
Cytat: | Wszystko rozbija się o gust, przyzwyczajenia i oczekiwania. |
Cytat: | Wytłumacz, jeśli tylko możesz, dlaczego D&D są bardziej grywalne niż np. SotC czy Burning Wheel ? |
nrm! po prostu wykorzystuje inne podejscie do gry (postawe rezyserska
- nie aktorska i symulacje konwencji - nie swiata). gra ci sie podoba,
fajnie. twoim graczom nie, bywa - nie bede moralizowal, prozelicił czy
zmienial gry pod twoich graczy. jakbys mogl napisac, co musialbys
zmienic, zeby gra byla w porzadku, to rzuc na priva lub w innym watku.
bede dzwieczny.
mowienie o indie ma sens w sumie tylko w kontekscie rynku i kultury
zachodniej. ruch indie ma tam wyrazne korzenie i odniesienia(muzyczne.
filmowe, itp) choc i tam sam termin w przypadku rpgow jest czesto
niejasno rozumiamu. nazwa jak nazwa.
o ile "tzw. mainstream" ma za soba ustalona infrastrukture, przyzwyczajenia
i rozwiazania, ktore z powodu wszechobecnosci sa powszechnie
rozumiane i uwazane za intuicyjne, to indie czesto wprost
w tekscie/zasadach odnosza sie do sytuacji i metod najczesciej
zaleznych od danej druzyny.(prawa do narracji, priorytety, cala
ta teoria i jej pokrewne).
to dosyc wazna sprawa. rzeczy z indie sa czesto wykorzystywane
na sesji "mainstreamu", tylko nie jest to mowione bezposrednio
i nie stanowi oczywistego rdzenia gry.
d&d to zupelnie oddzielny fenomen i gatunek dla mnie.
Cytat: | Bo systemy ze środka osi o biegunach "oryginalność" i "prostota" sprzedają się najlepiej. Te ekstremalnie proste, albo ekstremalnie wydumane to właśnie indie. |
mozna przyklady? mechanical dream, tekumel, wonderland(dodatek
do jags) to indie? maja wydumane, oryginalne settingi w koncu.
powtarzam - indie to termin jak termin. ani to gry proste, ani wydumane.
podchodzace w inny sposob do rpg i czesto idiosynkratyczne.
czy to zmienia ich grywalnosc dla grupy docelowej? raczej nie.
trzeba poczekac jeszcze kilka lat, jak proponowane przez nie rozwiazania
mechaniczne sie przyjma.
ja-prozac
*cytat z bardzo znanej ksiazki |
|