autorskie.wieza.org

forum PRZENIESIONE na autorskie.wieza.org, proszę użyć opcji przypominania hasła tam

Forum autorskie.wieza.org Strona Główna -> Warsztat -> Grywalnosc - czyli co? Idź do strony Poprzedni  1, 2
Napisz nowy temat  Odpowiedz do tematu Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat 
PostWysłany: 23:07, 16 01 2007
beacon
Administratore

 
Dołączył: 10 Sie 2005
Posty: 1843
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 5 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Warszawa/Lublin





Tomakon, moja definicja indie jest prawdopodobnie niepoprawna, ale generalnie:
W indie nie grają szerokie rzesze ludzi. Dzieje się tak, ponieważ są często wyszukane i hermetyczne. Proponują nieco inne podejście do gry, a ludzie często nie mogą się do nich przekonać. Dzieje się tak często przez daleko idące odejście od kanonu RPG. Dla wielu osób wychowanych na mainstream'ie nie do wyobrażenia jest granie w RPG bez Mistrza Gry, albo możliwość wpływania na akcję przez gracza. To jest właśnie pójście w stronę oryginalności.

W prostotę idą gry opierające się na przykład na jednej cesze. Nie mam tu wiele innych propozycji i przykładów, ale takie mam odczucie (niepewne i może błędne).

Wiem, że odróżnikiem indie nie jest samo udziwnienie. Ale jednocześni widzę, że istnieje tendencja, według której indie-rpg są przeważnie bardziej hermetyczne i przeznaczone do węższego grona odbiorców, którym dane udziwnienia przypadną do gustu.

Tomakon napisał:
"Intuicyjność i zaintrygowanie - te dwie składowe tworzą pojęcie grywalności."
Bardzo dobra definicja. Zgadzam się z nią w całej rozciągłości.

Nie, nie wierzę... Serio? Bez ironii?


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: 13:29, 17 01 2007
lucek
chodzący wśród autorek

 
Dołączył: 18 Gru 2006
Posty: 79
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 1/3
Skąd: Z macicy kocicy





Wyłaniają się dwie definicje grywalności -

- grywalność jako łatwość zintegrowania czynników rozgrywki (zasady, świat, gracze, mistrz gry, scenariusz)

- grywalność jako subiektywna przyjemność z gry.


Wydaje mi się, że należy trzymać się tego podziału. Oko Yrrhedesa jest grą niezwykle grywalną w pierwszym aspekcie - zasady są minimalne, świat to generic fantasy, role graczy i MG są klasyczne a scenariusze prototypowe (żeby nie powiedzieć - archetypowe). Niemniej jednak, taka grywalność wcale nie musi dawać większej przyjemności i satysfakcji od rozegrania sesji w np. Burning Wheel (który z opisów jawi mi się jako gra szalenie pokomplikowana) czy w Everwaya.

Grywalność drugiego rodzaju jest, ex definitione, subiektywna i nie sądzę, żeby dało się łatwo wymyślić jakiekolwiek sposoby mierzenia satysfakcji. Oczywiście, można poprosić uczestników zabawy o to, aby na specjalnie opracowanym kwestionariuszu oznaczyli swoje odczucia - ale znów, co to znaczy, że X ocenia satysfakcję z rozwiązanych zagadek na 3, grę aktorską MG przy odgrywaniu NPCów na 8 w porywach do 9 a jakość skarbów na 6.64?
Moim zdaniem takie wartościowanie zależne jest od chwili, ponadto sesje rpg noszą znamię niepowtarzalności, przez co wymykają się tradycyjnym metodom badań eksperymentalnych. Przyznam, że nie czuję się na tym polu najmocniej, psychologię studiowałem tylko dwa lata i nigdy nie miałem do czynienia z metodologią badań psychologicznych. Ale, jeśli mielibyśmy się upierać przy mierzeniu satysfakcji - jest to chyba najlepsza z dróg (opcjonalnie pomóc może psychologia biznesu i metodologia badań marketingowych - ale tu chyba zaczyna się problem skali).



l.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: 16:16, 17 01 2007
Craven
większy pożeracz systemów

 
Dołączył: 15 Sie 2005
Posty: 673
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 1/3
Skąd: Kraków





Jak dla mnie przyjemność z gry wpływa na grywalność, ale nie można jej z nią utoższamiać.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Grywalnosc - czyli co?
Forum autorskie.wieza.org Strona Główna -> Warsztat
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)  
Strona 2 z 2  
Idź do strony Poprzedni  1, 2
  
  
 Napisz nowy temat  Odpowiedz do tematu  


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001-2003 phpBB Group
Theme created by Vjacheslav Trushkin
Regulamin