cactusse |
większy pożeracz systemów |
|
|
Dołączył: 16 Sie 2005 |
Posty: 660 |
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 19 razy Ostrzeżeń: 0/3
|
Skąd: Kraków |
|
|
|
|
|
|
1. Dawno temu uproszczenie mechaniki wyczynów było gorącym tematem na FATEowej liście dyskusyjnej. Wyniki niektórych dyskusji - czyli Stuntless rules - można znaleźć tutaj [link widoczny dla zalogowanych] .
Wedle powyższych zasad, aspekty nabierają "wyczynowych" możliwości, a inwokacja (która niestety wymaga wydania FP) pozwala na :
- Podmianę umiejętności
- Wprowadzenie gadżetu / artefaktu / NPCa
- Wykazanie się wiedzą (deklaracja nowych aspektów)
- Ruch na większą odległość (ileśtam stref dalej)
- Zdobycie inicjatywy
2. Inny popularnym podejściem jest tworzenie wyczynów przez graczy, podczas generacji bohatera. Taki wyczyn pozwala na darmowe wykorzystanie przypisanego mu efektu :
- Wąska specjalizacja - bonus +2 do testu w bardzo specyficznych warunkach
- Specjalizacja - bonus +1 w mniej specyficznych warunkach
- Podmiana umiejętności
- Szczególny sprzęt / ważna relacja z inną postacią / dostęp do odpowiedniej lokacji
- Efekt specjalny
------------------
Osobiście jestem tak pośrodku.
Z jednej strony, olbrzymia lista wyczynów w SotC jest dla mnie deczko przerażająca, a grzebanie się po niej i sprawdzanie wszystkich zależności nie jest zbytnio przyjemne.
Z drugiej strony, niektóre z tych wyczynów mają naprawdę klimatyczne efekty i świetnie wspierają pulpową tematykę SotCa (patrz "Death Defiance" lub "Master of Disguise").
Moim póki co preferowanym rozwiązaniem jest coś takiego :
- Wybierając aspekt, możesz dorobić do niego tematycznie podobny wyczyn (jak w punkcie 2)
- Wybierając Aspekt związany z nacją lub profesją, otrzymujesz dodatkowo dostęp do "nadnaturlanych" wyczynów, które do działania zazwyczaj wymagają wydania FP (np. szamański aspekt "Krawy Trop" daje ci dostęp do magii "Damu", dzięki której możesz łatwo odszukać oznaczone twoją krwią przedmioty/miejsca/osoby).
- Rozwijając postać, można podmieniać kolejne aspekty zyskując nowe "nadnaturalne" wyczyny.
Dzięki temu, teoretycznie potężniejsi bohaterowie tracą trochę pola do manewru, a ich aspektowe kłopoty mają zazwyczaj specyficzną tematykę . |
|