autorskie.wieza.org

forum PRZENIESIONE na autorskie.wieza.org, proszę użyć opcji przypominania hasła tam

Forum autorskie.wieza.org Strona Główna -> Warsztat -> Bestiariusz bez charakterystyk Idź do strony 1, 2, 3  Następny
Napisz nowy temat  Odpowiedz do tematu Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat 
Bestiariusz bez charakterystyk
PostWysłany: 22:51, 07 08 2006
Farvus
degustator autorek

 
Dołączył: 21 Sie 2005
Posty: 127
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Gdańsk





Do swojego systemu (Perihelion RPG) planuje wprowadzić bestiariusz opierający się głównie na opisie. Możliwe będą jednak takie cechy dla danego stworzenia które dałyby MG orientacyjne porównanie. Na przykład Agresywność / Zagrożenie, Liczebność itp. Wykorzystywałoby się je do takiego opracowania kontaktu bohaterów ze stworem by najlepiej oddać jego charakter. Sądze że pozwoliłoby to na bardziej narracyjny styl gry.

Co sądzicie o tym pomyśle?


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: 23:04, 07 08 2006
sil
degustator autorek

 
Dołączył: 10 Paź 2005
Posty: 146
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3





Mógłbyś podać jakiegoś przykładowego stworka? Byłoby łatwiej.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Re: Bestiariusz bez charakterystyk
PostWysłany: 00:30, 08 08 2006
cactusse
większy pożeracz systemów

 
Dołączył: 16 Sie 2005
Posty: 660
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 19 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Kraków





Farvus napisał:
Do swojego systemu (Perihelion RPG) planuje wprowadzić bestiariusz opierający się głównie na opisie. Możliwe będą jednak takie cechy dla danego stworzenia które dałyby MG orientacyjne porównanie. Na przykład Agresywność / Zagrożenie, Liczebność itp. Wykorzystywałoby się je do takiego opracowania kontaktu bohaterów ze stworem by najlepiej oddać jego charakter. Sądze że pozwoliłoby to na bardziej narracyjny styl gry.

Co sądzicie o tym pomyśle?


Da się, szczególnie jeżeli używasz mechaniki w której łatwo produkować statystyki dla monszterów "on-fly" (Heroquest, Risus, Vanilla Fudge, FATE, ...).
Np. prowadząc Fudge'a, zdarzało mi się konwertować monstery w locie z kart do Magic : the Gathering i wszystko szło szybko i gładko.

Bardzo podobał mi się podobny zabieg, zastosowany przy opisie Istot do settingu Agyris.
Każda istota była przedstawiona za pomocą takiego schematu :

Przezwiska
Gabaryty (w fudge'owej skali)
Dieta
Rodzinne Strony
Klasa Zagrożenia (w fudge'owej skali)
Częstotliwość Występowania (w fudge'owej skali)
Opis Powszechny (cytaty z książek, wypowiedzi npców)
Opis dla Mistrza Gry (dokładny opis wyglądu, zachowań i zwykle kilka wesołych ciekawostek i sekretów).

Np. Korwhul Leviathan
Przezwiska : Kręcacy Morzem
Gabaryty : Legendarny
Dieta : Ziemia, Wieloryby, Dusze
Rodzinne Strony : Oceany i morza Gyr'u
Klasa Zagrożenia : Niesamowicie Niebezpieczny
Częstotliwość Występowania : Bardzo Rzadko
Opis Powszechny :
- Cytat z encyklopedia opisujący wierzenia związane z Leviatanem (powoduje fale i sztormy, istnieją tylko dwie istoty tego gatunku).
- Opowieść żeglarza którego flota została pożarta przez Leviatana.
Opis dla Mistrza Gry :
- Sekrety (dlaczego Leviatan wcina wyspy i ile naprawde istnieje Leviatanów).


Btw. obrazek do "Preludium Wojny" z Wieży Snów jest bardzo sympatyczny. Oryginał został narysowany w kolorze czy w odcieniach szarości ?


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: 06:03, 08 08 2006
Zuhar
większy pożeracz systemów

 
Dołączył: 12 Sie 2005
Posty: 319
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/3





Pomysł jest dobry pod wzmiankowanymi warunkami (łatwość generacji statystyk). Dość mam bestiariuszy przypominających arkusz statystyczny - same cyferki i nazwa.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Re: Bestiariusz bez charakterystyk
PostWysłany: 07:46, 08 08 2006
diavkhaan
degustator autorek

 
Dołączył: 26 Cze 2006
Posty: 101
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Kraina Podziemnych Pomarańczy ;)





Bardzo dobry pomysł, zwłaszcza :
cactusse napisał:

Przezwiska
Gabaryty (w fudge'owej skali)
Dieta
Rodzinne Strony
Klasa Zagrożenia (w fudge'owej skali)
Częstotliwość Występowania (w fudge'owej skali)
Opis Powszechny (cytaty z książek, wypowiedzi npców)
Opis dla Mistrza Gry (dokładny opis wyglądu, zachowań i zwykle kilka wesołych ciekawostek i sekretów).


@cactusse:
Czy podany przez ciebie rozpisek jest zastrzeżony? Można go użyć Question


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: 10:57, 08 08 2006
Farvus
degustator autorek

 
Dołączył: 21 Sie 2005
Posty: 127
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Gdańsk





sil - jak narazie mam kilka czystych opisów bez wspomnianych cech. Podam może później jak zadecyduje o ostatecznym schemacie.

cactusse - Dokładnie o coś takiego mi chodziło. Mechanika ma być FATE więc skala jest już gotowa. Podoba mi się że na przykład że "Klasa Zagrożenia" mówi tyle samo graczom co MG. Dopiero po spotkaniu w trakcie przygody gracze mogą mieć pojęcie jak prawdziwie groźny jest dany stwór.
Przy "Gabarytach" na wstępie można opcjonalnie zapodać rysunek przedstawiający porównanie wymiarów stwora i człowieka dla każdego stopnia skali. Coś takiego jest w podręczniku do ZewCthulhu i bardzo podziałało na moją wyobraźnię. Wiadomo jednak od razu że Przeciętny (z fate) to gabaryty człowieka Smile.

Obrazek do "Preludium Wojny" został namalowany w odcieniach szarości Smile.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Re: Bestiariusz bez charakterystyk
PostWysłany: 21:47, 08 08 2006
cactusse
większy pożeracz systemów

 
Dołączył: 16 Sie 2005
Posty: 660
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 19 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Kraków





diavkhaan napisał:
@cactusse:
Czy podany przez ciebie rozpisek jest zastrzeżony? Można go użyć Question


Hmm, mało prawdopodobne by autor Agyris ścigał cię po sądach za użycie takowej rozpiski (zresztą widziałem podobne na liście Fudge'a).
Nie sądze też by dało się takie schematy zastrzec (ale mogę się mylić, prawo jest dziwne).


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Re: Bestiariusz bez charakterystyk
PostWysłany: 07:03, 09 08 2006
diavkhaan
degustator autorek

 
Dołączył: 26 Cze 2006
Posty: 101
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Kraina Podziemnych Pomarańczy ;)





cactusse napisał:
Nie sądze też by dało się takie schematy zastrzec (ale mogę się mylić, prawo jest dziwne).

W USA nic nie jest takie niemożliwe (a patenty Steve Jacksona (chyba) na "kamień filozoficzny")? Albo liczne patenty informatyczne - ktoś jakiś czas temu mało nie zarejestrował "treści multimedialnych na stronach www" - mielibyśmy wtedy czysty HTML bez obazków, dźwięków, flasha....


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: 09:59, 16 08 2006
Virus
zerkający na systemy

 
Dołączył: 11 Cze 2006
Posty: 40
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3





To samo robie w swoim bestiariuszu. I nie łącze tego z żadną mechaniką na razie. Przecież rozmawiacie tu o zwykłym środowiskowym i biologicznym przedstawieniu danego gatunku. Ja staram się to wszsytko wprowadzić do systematyki biologicznej. Czyli dorabiam (jeśli to konieczne) albo osadzam w istniejącej, powstają nowe rodziny itd. Marzeniem było stworzenie dla zwierząt (u mnie ewolucji) nazw łacińskich ale nie chciałem czegoś tu zbytnio zniszczyć (za to są nazwy celtyckie np: "Niuchacz (zwany również srňnarmachd)"... wierze tu specjaliście Smile

nie mniej jak dla mnie, jako mistrza takie opisy są najbardziej potrzebne. Występowanie, ilość potomstwa, tryb życia, lubie to czytać i z przyjemnością wykorzystuje w grach- sceenariuszach


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: 11:05, 16 08 2006
diavkhaan
degustator autorek

 
Dołączył: 26 Cze 2006
Posty: 101
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Kraina Podziemnych Pomarańczy ;)





Virus napisał:
nie mniej jak dla mnie, jako mistrza takie opisy są najbardziej potrzebne. Występowanie, ilość potomstwa, tryb życia, lubie to czytać i z przyjemnością wykorzystuje w grach- sceenariuszach

Agreed Exclamation


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: 12:29, 16 08 2006
DreamWeaver
zerkający na systemy

 
Dołączył: 05 Sie 2006
Posty: 14
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3





Wg mnie bestiariusz powinien zawierać tylko pobieżne statystyki. Nie widzę najmniejszego sensu zamieszczać np. listy umiejętności, jak to niekiedy bywa przy stworkach. Chyba najgorsze bestiariusze jakie widziałem w życiu na oczy to te do Dungeons&Dragons 3.0 - Nazwa stwora, piękna ilustracja, pięć linijek opisu i półtora strony statystyk i mechaniki. Confused


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: 14:01, 16 08 2006
Hobibit
zerkający na systemy

 
Dołączył: 13 Sie 2006
Posty: 46
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3





Trzeba by moim zdaniem dać kilka statystyk charakterystycznych dla tego stwora (charakterystyk opisowych: zwinny jak:...). I potężny opis, kilka smaczków...
to jest dobry pomysł...


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: 15:36, 16 08 2006
sil
degustator autorek

 
Dołączył: 10 Paź 2005
Posty: 146
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3





Mamy opis trola - "Wielka potężna bestia itp itd".
Jako ona wielka ta bestia jest? Jak potężna?
Czy chłop z widłami da mu radę? a samotny paladyn? A oddział wojska? A elfi arcymag?
Niestety, aby stwór był użyteczny jego opis musi odnosić się do mechaniki. Obojętnie czy lajtowej jak FATE albo RISUS czy szczegółowej jak d20.

Jeżeli poprzestaniemy na opisie typu "Paladyn z trudem da mu radę". To mamy dwa przypadki.
a) Nic z tego nie wynika. Bo co to znaczy z trudem? To ile w końcu ma HP i jakie ataki?
b) Operujemy chcąc czy niechcąc jakimś rodzajem mechaniki. Zresztą to dosyć ciekawy pomysł Smile

Pozostaje argument "Prowadzący sam nie sobie dobierze współczynniki". OK, jest to jakieś wyjście, ale raczej w np. przygodzie (którą trzeba dostosować do drużyny) a nie "oficjalnym" bestiariuszu - przy zmianie prowadzącego może okazać się, że trol zamiast grzecznie zginąć rozszarpał na strzępy całą drużynę. Po za tym sami rezygnujemy z jednej z zalet bestiariusza jaką jest odwołanie się do niego jedynie po nazwie potwora. "Pod mostem czeka trol". Ale jaki?

Widzę jedynie dwa wyjątki.
Pierwszy to bezsystemowy sprofilowany bestiariusz. Np. cała aztecka mitologia i deomonologia. Wartość sama w sobie, do wykorzystania w różnych systemach.

Drugi wyjątek to bestiariusze istot i tak będących poza zasięgiem bohaterów (chociaż w DnD nawet bogowie mają statystyki Smile). Np. 12 awatarów boga zniszczenia.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: 16:43, 16 08 2006
Magnes
ciągle nie ma czasu

 
Dołączył: 10 Sie 2005
Posty: 1940
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 4 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: wiocha na Śl.





sil napisał:
Mamy opis trola - "Wielka potężna bestia itp itd".
Jako ona wielka ta bestia jest? Jak potężna?
Czy chłop z widłami da mu radę? a samotny paladyn? A oddział wojska? A elfi arcymag?


1. Opis "wielka potężna bestia" to chyba do Nieboraków (podpowiem: to parodia). Jakiś potwór był tam tak opisany (oczywiście dla jaj).
2. Jeśli potwór i świat (czyli także owi arcymagowie itp.) jest opisany dobrze od razu wiadomo jak jest potężny i odpowiedź na twoje pytania same się znajdą. Nie widzę potrzeby opisu współczynnikami (może np. jakieś trzy podstawowe, nic więcej).

Cytat:
Niestety, aby stwór był użyteczny jego opis musi odnosić się do mechaniki. Obojętnie czy lajtowej jak FATE albo RISUS czy szczegółowej jak d20.


Nie zgadzam się. Aby opis był użyteczny, nie może być tak, że opis zamiast opisywać zwyczaje i możliwości potwora ogranicza się do "ma takie, a takie umiejętności specjalne"...
Co za problem dodać współczynniki, gdy ich koniecznie potrzebujemy?

Widzisz, w moim przypadku każde odwołanie do mechaniki (w opisie) powoduje, że bestiariusz staje się dla mnie co najminej nieużyteczny. Co innego gdy współczynniki są na końcu, wtedy je po prostu ignoruję.

Cytat:
Jeżeli poprzestaniemy na opisie typu "Paladyn z trudem da mu radę".


Jak wyżej. Taki opis pasuje do Nieboraków, jako parodia opisów potworów z innych gier, a nie jako poważny opis.

Cytat:
a) Nic z tego nie wynika. Bo co to znaczy z trudem? To ile w końcu ma HP i jakie ataki?


Nigdy nie grałem w system, w którym potrzebowałbym określać HP i ataki potworów (po cholerę? widzę przecież ile mają macek, kopyt, z opisu wynika jak są zwinne - wystarczy odrobina wyobraźni, a graczom, a szczególnie MG nie powinno jej brakować - radzę kiedyś spróbować grać bez mechaniki, okaże się że świat gry fabularnej staje się bardziej... rzeczywisty). Ale może po prostu zbyt mało gram w turlające gry.

Cytat:
Po za tym sami rezygnujemy z jednej z zalet bestiariusza jaką jest odwołanie się do niego jedynie po nazwie potwora. "Pod mostem czeka trol". Ale jaki?


I rezygnujemy z sytuacji, że gracze mówią "a, troll, to on ma takie a takie współczynniki, to nawet nie warto miecza wyciągać, bo ja mam tu taki czar, który go na 100% załatwi".

Napisałem to powyżej trochę z przekory, bo ogólnie nie lubię mechanik, które nie mieszczą się na jednej stronie i pałętają się po całym podręczniku Wink. Ale moim zdaniem im mniej współczynników, a więcej opisu w bestiariuszu tym lepiej.
O co chodzi? M. in. o to, że opis zawsze dostarczy pomysłów na przygody, czy też epizody, a współczynniki nakłonią do wrzucenia stwora, ot tak, żeby się jakiś pojawił ni stąd ni zowąd. Opis pozwala za to wyjaśni motywację stwora oraz co robi w danym miejscu.
Lepiej gdy gracze stwierdzają: "O, troll w tym miejscu, to dziwne, bo nie powinno ich być na południe od gór takichatakich, poza tym dzierży maczugę, a one zazwyczaj używają włóczni, to musi być jakiś specjalny troll. Może z nim porozmawiamy?" niż "O, troll, to ja go tnę moim mieczem + 12, bo on ma tylko 11 HP".


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: 17:01, 16 08 2006
Hobibit
zerkający na systemy

 
Dołączył: 13 Sie 2006
Posty: 46
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3





Troche pomyślałem (bardzo mało Smile)... jeśli chodzi o psychologie trola to tą kwestie narazie odłoże na bok, ale trzeba o tym też pomyśleć tzn. czy z trolem da się porozmawiać...

Skupiłem się tylko i wyłącznie na walnce... troche to dndkowskie ale troche jestem spaczony przez ten system.
Chce jeszcze zaznaczyć że nie umiem dobrze pisać. Widzieliście może bestiariusz do warhamera 2ed, taka mała książęczka... genialna sprawa.

Więc jak sobie wyobrażam opis jeśli chodzi o walkę: trudno powiedzieć trol jest silny i mało zwinny bo to nic nie mówi, ale jeśli to wszystko zapisać w formie "opowiadania": widziano jak bagienne trole wyrywały 6 metrowe drzewa i posługiwały się nimi z taką łatwością z jaką nie jeden wojownik posługuje się mieczem... taki opis coś mówi czego można się po trolu spodziewać.
Jeśli chodzi o wytrzymałość to wystarczy wspomnieć przykłar Artura z Etenorogu ktury podją się zabicia trola, bardzo się zdziwił gdy po trafieniu trola strzałą z balisty trol podbiegł do niego i wyrwał mu ...


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Bestiariusz bez charakterystyk
Forum autorskie.wieza.org Strona Główna -> Warsztat
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)  
Strona 1 z 3  
Idź do strony 1, 2, 3  Następny
  
  
 Napisz nowy temat  Odpowiedz do tematu  


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001-2003 phpBB Group
Theme created by Vjacheslav Trushkin
Regulamin