Zegarmistrz |
chodzący wśród autorek |
|
|
Dołączył: 18 Gru 2005 |
Posty: 68 |
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 1/3
|
Skąd: Sanok |
|
|
|
|
|
|
Cytat: | A co z grami, gdzie z założenia nie szczuje się potworów na graczy? |
A po co w takich grach bestiariusz?
Cytat: | Bestiariusz z założenia to księga opisująca stwory żyjące w danym świecie - w bestiariuszu ziemskim (naszym) znajdują się więc motyle, pszczoły, mrówki, komary, nietoperze, krokodyle itd. Nie każdy z tych stworów wart jest opisania charakterystykami. Myślę, że taki rodzaj bestiariusza jest o wiele bardziej interesujący, bo rozszerza świat, a nie tylko możliwości dokopania graczom. |
W bestiariuszu ziemskim znajdą się tylko krokodyle...
Powód ku temu jest prosty: bestiariusz nie jest Podręcznikiem Do Zoologii świata X, tylko tekstem mającym być pomocą dla Mistrza Gry podczas sesji. Ma on za zadanie:
a) Ułatwić mu wymyślanie sesji.
b) Ułatwić mu prowadzenie sesji.
Punkt A realizuje poprzez podanie opisów X fabularnie interesujących istot zamieszkujących dany świat. Z punktu widzenia gry fabularnie interesujące są co najwyżej krokodyle, bo zdarza im się kogoś raz na jakiś czas zjeść (przenoszące wścieklizne nietoperze i zabójcze dla alergików pszczoły pozwolę sobie pominąć jako przypadki rzadkie).
Punkt B realizowany jest przez podanie gotowych statystyk stworzenia, które wystarczy tylko przeczytać, by były gotowe do użycia, bez przerywania sesji.
Cytat: | Ta tak generalnie to najwygodniej chyba napisać system generowania potworów
jakiś nietrudny i dać same opisy. Wtedy każdy niedźwiadek będzie miał inne staty,
chociaż cały czas będzie opisanym niedźwiadkiem ;D |
Nie mam zaufania do generatorów... Wychodzą z nich takie rzeczy jak "Wilk - Sposób odrzywania się: Roślinożerca".
Drugą wadą generatora jest czas, jaki jest potrzebny na ich użycie... Losowanie powiedzmy 10 statystyk i 2 mocy specjalnych zajmie prawie tyle samo czasu, co rozpisanie stworzenia od nowa, co znowu powoduje wyrwę w sesji, podczas której gracze się nudzą.
Generalnie na tą zabawę jest czas, ale zwykle przed sesją... Podczas niej, gdy trzeba coś na szybko rzucić do walki raczej nie ma to sensu.
Pewnym rozwiązaniem jest wjście z DeDeków, gdzie przy większości losowych statystyk w Monster Manual podano uśrednione wyniki...
Zaletą generatora jest natomiast jego przydatność w stricte gamistycznych sesjach, gdzie cała radość płynie z pytania: jaki mocny potwór na nas wyskoczy za następnym zakrętem. |
|