|
|
|
Wysłany: 13:33, 17 08 2006 |
|
|
beacon |
Administratore |
|
|
Dołączył: 10 Sie 2005 |
Posty: 1843 |
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 5 razy Ostrzeżeń: 0/3
|
Skąd: Warszawa/Lublin |
|
|
|
|
|
|
Wpis #2
Taak, zdawało mi się, że SHOSA umarła. Jednak cały czas w pliku tekstowym
"schedule.txt" na pulpicie widniało hasło "SHOSA jełopie!". No i w końcu się ruszyłem.
Niewątpliwie spory wpływ na to, że postanowiłem jednak przestać się opierniczać
i skończyć co zacząłem miał setting d20, którego akcja miała toczyć się w podobnym
świecie. Całość inspirowana była komiksem "League of the extraordinary gentlemen"
Alana Moore'a. Jakoś jednak postanowiłem odejść, kiedy głębiej zapoznałem się
z d20. No i zaprosiłem kolegę do SHOSY.
Nawet do tego stopnia się zmotywowałem, że napisałem wstęp do podręcznika.
Może nie jest on specjalnie składny itd, ale zawsze jest. Wy - jako pierwsi
w galaktyce - macie możliwość przeczytania go!
beacon we wstępnie do SHOSY napisał: | SHOSA to system stary. A raczej stare są jego początki
Wizja napisania systemu o superbohaterach narodziła się na forum autorskie.fora.pl. Tam, jako jeden z administratorów rzuciłem hasło, żeby forumowicze razem zrobili grę. Jako punkt wyjścia podałem, że gra ma być o superherosach. W wyniku długich i intensywnych dyskusji udało się jasno nakreślić jaki to ma być setting. Padło na steampunk.
Stąd też nazwa. SHOSA to skrót od superheroes of steampunk age. Gracze wcielają się w bohaterów, którzy w wyniku różnych wydarzeń posiedli nadludzkie możliwości. Okoliczności mogą być różne: okultyzm, serum superbohaterstwa, wiele innych. Kilka propozycji znajdzie się w tym mini-podręczniku. Ciekawiej jednak byłoby, gdyby Gracze sami wymyślili „origin” swoich bohaterów.
Steampunk – tak najogólniej opisać można świat, w którym toczy się akcja SHOSY. Mamy tutaj do czynienia z Europą przełomu wieków XIX i XX. W podręczniku postaramy się zawrzeć możliwie dużo informacji na temat życia w tej epoce, sytuacji geopolitycznej i stadium rozwoju nauki. Polecamy mimo to sięgnąć do naukowych źródeł.
Mimo to świat SHOSY nie jest taki zwykły. Wszystko potoczyło się alternatywnym torem historii. Technologia parowa poszła znacznie dalej niż w historii naszej Europy – prawdziwej. Powstały czołgi parowe, parowe maszyny latające i coś na wzór samochodów. Jednak o tym bardziej szczegółowo w dalszych częściach podręcznika.
Konwencja, w której sugerujemy grać w SHOSĘ może być dwojaka. Z jednej strony mechanika gry wspomaga grę mocno filmową. „Mechanika stawek i dramy” (MSiD). Z drugiej zaś być może użytkownicy SHOSY wolą zagrać ciężką kampanię pełną politycznych przepychanek i trucizn. Wówczas można wprowadzić zmiany, które umożliwią i to. O tym jednak dalej.
Mam nadzieję, że nie zniechęciłem Was tym mało błyskotliwym wstępem do zagłębienia się w dalszą treść gry. Jeśli macie jakieś uwagi chętnie ich wysłucham. Piszcie pod adres e-mailowy lub na forum autorskie.fora.pl.
Z wyrazami szacunku dla Czytelnika,
Jarosław „beacon” Kopeć |
|
|
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
|
Wysłany: 22:36, 17 08 2006 |
|
|
beacon |
Administratore |
|
|
Dołączył: 10 Sie 2005 |
Posty: 1843 |
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 5 razy Ostrzeżeń: 0/3
|
Skąd: Warszawa/Lublin |
|
|
|
|
|
|
Wpis #3
Jeżeli kogoś będą interesowały wypociny publikowane na tym blogu, to mogę
zdawać relacje z pisania gry. Dla mnie to niejako sposób mobilizowania własnego
tyłka do robienia czegoś. W trakcie roku szkolnego, który jest dla mnie wyjątkowo
ważny (tym razem ;p) pisanie będzie szło wolniej, wyjmę może z jedną nockę
w tygodniu, ale będę miał zawsze jakąś mobilizację.
A tymczasem kolejny fragment "designer's notes":
Cytat: | MSiD
„Mechanika Stawek i Dramy”
Tak nazywa się mechanika SHOSY. Pokrótce przedstawię jej podstawowe założenia.
Priorytetem przy przygotowywaniu warstwy mechanicznej SHOSY było nadanie systemowi filmowości. Gra ma zachęcać Graczy do decydowania się na ryzykowne, widowiskowe manewry. Czym bowiem jest dobre superhero bez tego elementu? Drugie główne założenie to wprowadzenie pewnego elementu, dzięki któremu Gracz ma większy wpływ na fabułę. I tak oto wprowadziłem kolejno dramę i stawki.
Drama
Drama to nazwa funkcjonująca wcześniej na rynku gier autorskich i indie. Ja jednak postanowiłem sformułować ją tak, jak mi to odpowiada. U mnie drama to system punktowy, który nagradza Gracza za dokonywanie szczególnie spektakularnych i ryzykownych zagrań możliwością późniejszego czerpania profitów. Inaczej mówiąc: jeśli Gracz podejmie świadomie wysokie ryzyko i uda mu się osiągnąć założony cel w zupełności, otrzymuje „kredyt” ułatwiający mu jedną z późniejszych akcji. Więcej w szczegółowych zasadach sztonów dramy.
Stawki
Stawki to element również nie nowy. Wykorzystywali go już wcześniej autorzy gier fabularnych. Pozwala on Graczowi mieć większy wpływ na fabułę. Polega na tym, że Gracz sam wyznacza cel, który chce osiągnąć, oraz określa co stanie się, kiedy mu się nie powiedzie. W ustaleniu w miarę zbliżonych stopni obydwu pomóc mają zawarte w podręczniku tabele i zestawienia. Pozostała treść mechaniki to prosty rzut poniżej cechy.
Kolejną wytyczną, której podporządkowana jest mechanika, jest szybkość prowadzenia rozrywki. Jestem zwolennikiem prowadzenia gry z mocnym akcentem na opowieść. Mechanika więc ma służyć głównie rozstrzyganiu sytuacji spornych i ewentualnie ubarwiać akcję. Jednocześnie nie może przeszkadzać w prowadzeniu, oraz zaburzać toku sesji, tworzyć przestojów fabularnych, kiedy to pół godziny rozwiązujemy jeden prosty pojedynek.
Aby przekonać się na własnej skórze czy udało mi się dotrzymać założeń zapraszam do rozegrania kilku sesji w SHOSĘ. Wszelkie komentarze mile widziane – zwłaszcza te przesłane na mój adres e-mailowy, bądź sformułowane na forum. |
|
|
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez beacon dnia 23:59, 18 08 2006, w całości zmieniany 1 raz
|
|
|
|
Wysłany: 19:41, 03 09 2006 |
|
|
beacon |
Administratore |
|
|
Dołączył: 10 Sie 2005 |
Posty: 1843 |
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 5 razy Ostrzeżeń: 0/3
|
Skąd: Warszawa/Lublin |
|
|
|
|
|
|
Wpis #6
U-bot zakończony, jutro piszemy relację na poltera. Tymczasem krótkie info na temat tego co się z SHOSĄ dzieje.
Cytat: | Udało się poprowadzić SHOSĘ na U-bocie. Mechanika sprawdziła się. Jeden z dwóch graczy bardzo intensywnie angażował się w opisywanie swoich wyczynów po rzucie (bowiem narracja w takich momentach przekazywana jest w ręce graczy). Drugi jakby mniej, ale też mu się to podobało. Zwłaszcza, że mają raczej tradycjonalistyczne podejście do RPG.
Beta testerami byli kaduceusz i Popiół, za co im dziękuję. Jakie niedomagania w systemie? Nie opisałem systemu wound-track, ale jego konkretną wizję mam już przed oczyma. Do zrobienia są: supermoce, secret origins, wound-track właśnie, mały bestiariuszyk. Tyle takich w miarę mechanicznych rzeczy, a potem poszczególne settingi do grania. Nie będę bowiem opisywał całego świata od deski do deski. Opiszę Londyn, Afrykę (wojny burskie i klimaty bliskie), być może western i jak mi coś jeszcze przyjdzie do głowy. Ewentualne propozycje mile widziane.
Do tego pojawiła się koncepcja, żeby SHOSA została wydana komercyjnie. Ale nie ma jeszcze decyzji. |
|
|
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|