Szabel |
większy pożeracz systemów |
|
|
Dołączył: 07 Maj 2006 |
Posty: 1316 |
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 2 razy Ostrzeżeń: 1/3
|
|
|
|
 |
 |
 |
|
Ja proponuję coś takiego:
1.Zrób nam podforum.
2.Wybierzmy grę spośród tych wspomnianych na forum w ciągu Maja i Czerwca - ją opiszemy w całości, a do tego opiszemy projekty w toku i nowości(opisy skrótowe).
3.Obaj spróbujemy składu z prostymi tekstami, oodamy pod ocenę forumowiczów i kogo wyżej ocenią - ten niechaj składa, na wieki wieków. Amen!
EDIT 1:
Zuhar na Aleji Fantasy napisał: |
RISUS: The Anything RPG nie jest tworem nowym. Pracę nad nim zaczęły się w 1993 roku, a wersja (chyba) ostateczna pojawiła się w 2001. Twórcą tego systemu jest S. John Ross.
Dlaczego o nim w ogóle wspominam? Otóż koncepcja, jaką wykorzystuje RISUS miała spory wpływ na innych twórców. Ponadto RISUS świetnie nadaje się do gry w warunkach podróży i jako jeden z nielicznych nie wykorzystuje (w zasadach podstawowych) nietypowych kostek (chociaż dziś nikt już chyba k10, czy k20 nie uważa za nietypowe), a jedynie sześcienne.
Z RISUS-em spotkałem się przypadkiem. Nazwa obiła mi się już, co prawda o uszy, ale minęło trochę czasu zanim zajrzałem na witrynę Cumberland Games. System ściągnąłem jak każdą ciekawostkę, nie przyglądając się jej zbyt uważnie. Wtedy uznałem, że pomysł nie jest zbyt poważny, a system nie nadaje się do rozegrania normalnej sesji RPG. I pewnie, RISUS długo jeszcze zaśmiecałby bezproduktywnie dysk mojego komputera gdyby nie niespodziewana potrzeba. Szukałem jakiejś prostej mechaniki, której nie musiałbym nowicjuszowi długo tłumaczyć. Ot coś na jedną sesyjkę, żeby się dziewczę zorientowało, o co w tym RPG biega.
Sam RISUS jest rozprowadzany jako 4-stronicowy PDF z niewielką ilością czarno-białych ilustracji. Istnieje też wersja w formacie RTF (oczywiście bez ilustracji).
Podstawową koncepcją RISUS-a jest rezygnacja z atrybutów i umiejętności, na rzecz ogólnych określeń charakteryzujących bohatera tzw. Komunałów. Każdemu Komunałowi przypisany jest pewien poziom, czyli ilość kostek sześciennych używana do rzutu, gdy jest on testowany. Zasady opisują jak postępować w przypadku, gdy żaden z posiadanych przez naszego bohatera Komunałów nie pasuje do sytuacji. Mechanika do realistycznych nie należy i nadaje się albo do konwencji humorystycznych, albo na sesje, gdzie rzuty kośćmi mają charakter, co najwyżej drugorzędny.
Jedną z zalet, jakie ma RISUS (oprócz prostoty) jest możliwość wykorzystania tejże mechaniki do gry solo. Na stronie Cumberland Games znajduje się scenariusz w konwencji fantasy do samodzielnego rozegrania (bez MG).
Trudno mi traktować RISUS-a jako mechanikę przeznaczoną do rozgrywania normalnych sesji RPG. Może on, co najwyżej posłużyć w zastępstwie, gdy nie mamy dostępu do podręczników. Z drugiej jednak strony, podobną koncepcję jak w RISUS-ie z powodzeniem wykorzystano w rewelacyjnym moim zdaniem FATE (Fantastic Adventures in Tabletop Entertainment - Fudge Edition). Gdybym miał polecić RISUS-a to tylko na krótkie sesyjki przy chipsach - tam sprawdzi się rewelacyjnie.
|
Tekst przykładowy porzyczony z Aleji Fantasy - kto lepiej sformatuje ten będzie odpowiadał za skład, dobra?
PS. Linkuj swoją wersję składu w tym temacie. |
|